ΕΡΩΤΗΣΗ προς τον ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΘΕΜΑ: Το ελληνικό σχολείο καθυστερεί την Εξέλιξη
Συμπληρώνονται, φέτος, 150 χρόνια από την έκδοση της Καταγωγής των Ειδών του Κάρολου Δαρβίνου το 1859, που αποδείχθηκε σταθμός στην κατανόηση της εξέλιξης των ζώντων οργανισμών, κατ' επέκταση και της καταγωγής του ανθρώπου από προγενέστερα είδη ζώων. Όμως, οι πολίτες της Ελλάδας κατέχουν την 28η χειρότερη θέση, ανάμεσα σε 34 χώρες, στην απάντηση στο ερώτημα αν ο άνθρωπος εξελίχθηκε από χρονικά προγενέστερα είδη ζώων. Στο δε ερώτημα, αν άκουσαν ποτέ κάτι σχετικό με το Δαρβίνο και τη θεωρία του, το 52% των ερωτηθέντων απάντησε αρνητικά.
Στα ελληνικά σχολεία η κατάσταση δεν είναι καλύτερη. Τα ευρήματα πρόσφατης σχετικής έρευνας του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών δείχνουν ότι οι μαθητές, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, αγνοούν τι σημαίνει η εξέλιξη για τη βιολογία. Μόνο 27% των μαθητών έδωσε μια σχετικά επιστημονική απάντηση σε αυτό το θέμα και μόνο το 47% γνώριζε ότι οι άνθρωποι δεν συνυπήρξαν με τους δεινόσαυρους.2 Όπως διατυπώνονταν, πριν λίγα χρόνια, στο Βήμα της Κυριακής3, ένα μέρος του προβλήματος πηγάζει από το περιεχόμενο των Αναλυτικών Προγραμμάτων Βιολογίας και την στάση του Υπουργείου απέναντι στη Θεωρία της Εξέλιξης.
Παρά το γεγονός ότι μετά το 1997 εφαρμόσθηκαν σταδιακά τα νέα Αναλυτικά Προγράμματα και στη βιολογία, η Θεωρία της Εξέλιξης διδάσκεται στο τέλος της Γ' Γυμνασίου (αν διδάσκεται) και σταθερά από το 2000 περίπου εκδίδεται κάθε χρόνο, έως και σήμερα, απόφαση από το ΥΠΕΠΘ, για αφαίρεση του κεφαλαίου “Εξέλιξη” από την εξεταστέα και διδακτέα ύλη της Βιολογίας της Γ' Λυκείου. Είναι φανερό ότι η καθυστέρηση στον επιστημονικό εγγραμματισμό των Ελλήνων πολιτών πηγάζει, σε μεγάλο βαθμό, από το υπουργείο σας. Είναι αναγκαίο, στις αρχές του 21ου αιώνα, να τροποποιηθούν τα Αναλυτικά Προγράμματα ώστε η θεωρία της εξέλιξης να διαχέεται σε όλα τα μαθήματα της Βιολογίας.
Ερωτάται ο κ Υπουργός:
- Συμφωνεί με την “απομόνωση” της θεωρίας της εξέλιξης για τη βιολογία;
- Θα ενεργήσει άμεσα ώστε να τροποποιηθούν τα αναλυτικά προγράμματα της βιολογίας όλων των τάξεων του Γυμνασίου & Λυκείου με τρόπο που να διαχέεται η θεωρία της εξέλιξης για τη βιολογία σε όλη την ύλη;
Αθήνα, 19 Ιανουαρίου 2008
Ο ερωτών βουλευτής
Ντίνος Βρεττός
2 σχόλια:
Γιατί, κύριε βουλευτή -προτιμώ τη δημοτική προσφώνηση- να το περιορίσουμε μόνο στη δαρβίνεια θεωρία, όταν οι βιολογικές αποδέιξεις είναι τόσο πλούσιες; Μόνο η αναφορά του Δαρβίνου είναι αρκετή. Αυτό πυο χρειάζεται στο ζήτημα τούτο το ελληνικό σχολείο είναι το μάθημα της βιολογίας να ξεπεράσει τα τετριμμένα της στείρας παπαγαλιας και να φέρει τους μαθητές κοντά στο ντοκιμαντέρ, την παρατήρηση, τις νέες τεχνολογίες ώστε να αναπτύξουν κριτική σκέψη. Να συνδυαστεί η σύγχρονη εξελικτική θεωρία -σε εργασίες εθελοντικές- με γνώσεις από άλλα μαθήματα (π.χ. γεωγραφία, χημεία και φυσική και θεολογία). Στόχος πρέπει να είναι όχι η γνώση απλά, αλλά η κριτική σκέψη που ανεμπόδιστα θέλουμε κάθε παιδί να αναπτύσσει.
Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου, ότι δεν πρέπει να περιοριστεί στη δαρβίνεια θεωρία, που σε κάθε περίπτωση αντιλαμβάνομαι ότι έχει διαφορετική ερμηνεία στις μέρες μας, με έμφαση στις τυχαίες μεταλλάξεις του DNA και στις αλλαγές στους πληθυσμούς ενός είδους παρά στα άτομα. Η κριτική σκέψη είναι ή πρέπει να είναι το ζητούμενο. Όμως, θα πρέπει να γίνεται προσπάθεια ένας συγκεκριμένος όγκος γνώσης να γίνεται μάθηση και μετά ο καθένας να εφαρμόζει την κριτική σκέψη του. Αλλιώς, ίσως, θα κάνουμε "κύκλους".
Δημοσίευση σχολίου